Detta är information från SJ

”Många i min situation skulle flytta hem direkt”

Daniel Söderbäck pendlar mellan Stockholm och Norrköping och tillbringar över 50 timmar på tåget varje månad.
Han är en av många svenskar som välkomnar en satsning på riktiga höghastighetståg.
– Det skulle göra mitt liv så mycket bättre, säger han. 

De flesta som känner till planerna står enade.
Sverige behöver ett riktigt höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö.
Bakgrunden är en långtgående diskussion som mynnat ut i två olika förslag.

Nr 1: Man bygger gamla stambanor, alltså spår, men med gammal teknik så att man får en tågförbindelse där maxfarten är 250 kilometer i timmen. Man bygger den nya förbindelsen efter hand och det beräknas vara klart om cirka 80 år.

Nr 2: Man behåller de gamla stambanorna men bygger nya banor parallellt, banor med kapacitet för höghastighetståg som kan gå 320 kilometer i timmen. Den byggnationen skulle kunna vara klar om redan 12 till 15 år.

”Jobbsituationen ser annorlunda ut”

Daniel Söderbäck är en av många som röstar för förslag nummer 2.
Han är journalisten som flyttade från sin hemstad Norrköping för att söka lyckan i Stockholm.
– Det kändes konstigt faktiskt. Norrköping är ju staden i mitt hjärta. Men jobbsituationen ser ju lite annorlunda ut där, säger han.
Under tre år bodde Daniel i Farsta utanför Stockholm med sin fru. Men när de fick sitt första barn fick han nog.
– Vi trivdes inte så bra i Stockholm och saknade Norrköpings mentalitet och tempo. Och att köpa hus i Stockholm går ju bara inte.
Daniel och hans fru köpte till slut ett hus i Norrköping och han lyckades övertala sin chef om att få jobba hemifrån måndagar och tisdagar och pendla övriga dagar i veckan. Det här har han gjort de senaste åtta åren. En ganska tuff situation skulle det visa sig.

Beslutet att flytta blir enklare

Daniel är dock inte ensam om att hoppas på nya stambanor för höghastighetståg.
Förutom forskare och experter finns det massvis med personer som arbetar i Stockholm, men drömmer om att flytta ”hem” till sin födelsestad. För de människorna skulle beslutet att flytta tillbaka bli rejält mycket enklare med riktiga höghastighetståg.
Se de nya restiderna mellan städerna i södra Sverige i faktarutan nedan:

Fakta

Daniel har flera gånger tvingats fundera på att flytta tillbaka till Stockholm. Att pendla nästan varje dag med fru och tre barn tär.
– Ärligt talat, jag fattar inte att de inte bara tar beslutet och bygger de nya stambanorna. Det skulle göra mitt liv så mycket bättre.

Tiden skulle kunna mer än halveras

– Jag stormtrivs i Norrköping men vill inte ens tänka på hur många timmar jag tillbringat ombord på tåget. En resa tar ju allt från en timme och en kvart till nära två timmar, beroende på vilken tågtyp man väljer. Man får försöka vara effektiv ombord och jobba så mycket man kan, säger han.
Med ett höghastighetståg skulle Daniels tid ombord på tågen kunna mer än halveras. Det är inte speciellt konstigt att han varmt välkomnar förslag nummer 2 som du läste ovan.
– Det skulle nästan vara samma restid som när jag bodde i Farsta. För mig hade det varit en dröm. Nu när jag jobbar sent behöver jag bo på hotell i bland, vilket blir väldigt dyrt i längden. Jag kan inte förstå hur man inte kan vilja ha de nya höghastighetstågen. Fatta hur många lantisar som jag som skulle flytta hem direkt, säger han och skrattar.